Marketing via social media is een vorm die online marketing gebruikt op sociale media om iets te promoten. De platforms die veel worden gebruikt zijn onder andere Facebook, Instagram, twitter en nog anderen.
Het grootste voordeel van iets te promoten via sociale media is dat er een vorm van interactie kan ontstaan, omdat er direct kan op gereageerd worden.
Een stappenplan opstellen
Inhoud en meerwaarde van adverteren op sociale media:
Wat is de meerwaarde om hier te willen adverteren? Wens je meer naambekendheid? Wil je een betere klantenservice bieden? Of wil je gewoon nieuwe leads genereren?
Welke doelgroep:
Belangrijk voor dat men effectief het stappenplan opstelt, is om de doelgroep voor ogen te hebben, die je wenst te bereiken.
Plan van aanpak
Het belangrijkste voor deze vorm van promotie is zowel doelen meetbaar maken en deze ook effectief te bereiken.
De strategie bepalen om het doel te bereiken
Welk kanaal wil je gebruiken om het doel te bereiken?
Een overzicht van welk kaneel wat kan bereiken:
- Facebook is ideaal om winacties te organiseren en te laten delen
- Twitter is ideaal om aanbiedingen te delen
- Linkedln is ideaal om contacten te onderhouden
De juiste kanalen inzetten waarvoor ze geschikt zijn door rekening te houden met bovenstaande.
Voordelen van sociale media marketing:
- Vertrouwen opbouwen en vertrouwen geven;
- Helpt alvast het publiek opwarmen voor wat nog komen zal;
- Helpen ook met leads te genereren;
- Een efficiënte manier om iets te promoten voor haast geen geld;
- Een manier om te onderscheiden de concurrentie.
Google Ads een andere vorm van online marketing
Google Ads helpt om bedrijven te promoten via de zoekmachines. Dit gebeurd via een online veilingsysteem waarbij je gaat bieden op zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Je betaald dan per klik een bedrag aan Google. Hierbij is het dus belangrijk dat je de juiste zoekwoorden inzet om goed gevonden te worden. En zodat de bezoekers van hoge kwaliteit zijn zodat ze daadwerkelijk overgaan tot aankoop of aanvraag. Hiervoor zijn speciale Google Ads specialisten die je goed kunnen helpen met alles omtrent Google Ads. Ook zijn er grote verschillen tussen bureau's en freelancers. Zo werken freelancers vaak veel meer gefocust op de klant dan een groot bureau die vaak voor kwantiteit gaan.